Leerkracht leerling interactie coaching (LLInC)

LLInC helpt via relatiegerichte reflectie, negatieve spiralen te doorbreken. Deze werkwijze bevordert sensitiever gedrag van leerkrachten richting uitdagende leerlingen, wat het functioneren van deze leerlingen in de klas verbetert. Met alle positieve effecten van dien, zowel voor de leerkracht, leerling, als de hele klas.

Hoe werkt het

Het begint met een interview dat gericht is op de relatie tussen de leerkracht en de leerling. Het interview leert leerkrachten beter inzien welke invloed het eigen gedrag en gevoelens op een leerling hebben. We vragen de leerkracht naar een scala van concrete situaties die de recente ervaringen met de leerling weerspiegelen. Denk aan momenten dat het klikte of juist niet, dat de leerling lastig gedrag liet zien, of van streek was. Behalve naar wat de leerkracht precies deed in die situaties, vragen we ook naar zijn of haar eigen emoties op dat moment én we vragen wat hij of zij denkt dat de leerling voelde. Deze perspectiefwisseling blijkt heel waardevol.

Het uitvoeren van het interview zelf zet al heel veel in beweging bij leerkrachten. Het gesprek is een goed instrument om leraren te laten reflecteren op hun eigen handelen. 

De begeleider neemt de uitkomsten van het interview mee en verwerkt deze in een profiel. Om de uitkomsten zo goed mogelijk te kunnen verwerken in het profiel, wordt het gesprek (alleen audio, geen beeld) opgenomen. Het profiel is uitgangspunt voor het vervolggesprek. Tijdens dit gesprek wordt besproken wat de leerkracht kan inzetten in relatie tot de betreffende leerling met de gewenste situatie als uitkomst. 

Meer weten? Neem contact met ons op.