Begaafdheid kan op verschillende manieren in zichtbaar of onzichtbaar gedrag tot uiting komen. Aanleg en ervaringen vormen een kind waardoor ook begaafde leerlingen niet op dezelfde wijze worden beïnvloed door hun vermogens. Wanneer een leerling problemen ervaart vinden wij het belangrijk eerst goed te kijken naar het profiel van de begaafde leerling. De ontwikkeling en interactie tussen sociale, emotionele, cognitieve en fysieke mogelijkheden hangen samen en bepalen de aanpak in een klassensetting. Hiernaast weten we dat de kijk op cognitie en leren belangrijk is voor de wijze van ontwikkeling.

Fixed en growth mindset

Leerlingen die geloven dat hun persoonlijke eigenschappen en daarbij hun intelligentie vaststaan hebben een ‘fixed’ mindset. Ze denken bijvoorbeeld dat je cognitie en talenten vaststaan en daardoor minder veranderbaar zijn. Kinderen met een ‘fixed’ mindset vinden fouten maken vreselijk! Ze voelen zich slim wanneer ze iets snel en perfect doen. Uitdagingen worden daarom snel uit de weg gegaan omdat de kans op falen en het vervelende gevoel hierbij groter is.  

Bij een ‘growth’ mindset wordt er gedacht dat je altijd kunt groeien en beter kunt worden. Deze leerlingen houden van uitdaging omdat ze hierbij het gevoel krijgen dat ze aan het ontwikkelen zijn. Ze weten dat ze hard moeten werken om verder te komen en leveren die inspanning graag. 

Vanuit het Expertisecentrum kijken we met de school en leerkracht mee hoe de leerling in zijn geheel zich kan ontwikkelen en welke aanpassingen hierbij wenselijk zijn.